CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

September 5, 2012

Info kesihatan : Pati Delima Gulsan from Turki


Salam,     

For more products, klik disini ye kawan-kawan!  
ini dia pati delima itu :)

First of all, ini BUKAN ENTRY MLM. Hahaha penting ye aku kasi tahu bukan entry MLM sebab nanti semua orang tanya mana testimony lah, mana pamphlet lah segala macam. Gila ke? Dah tentu-tentu aku tak join MLM. Ini aku beli kat kedai Arab je sudah. Import dari Turki. OK, jom baca.

Sebenarnya aku bukan pencinta SUPPLEMENT. Aku tak pernah ambil supplement apa pun selama ni. Tapi perangai ini bukan sesuatu yang boleh dibanggakan. Kenapa? Sebab apa yang kita consume everyday tak dapat memberikan yang terbaik utk badan kita. Oleh itu, we need supplement. Tapi aku tak suka pil. Aku tak suka MLM. Aku tak suka benda-benda pelik yang dah di compress jadi biji-biji dan kena telan. TAK SUKA.

For the 1st time in life, i coincidently read about khasiat buah delima. Then, my mother memang dah lama minum pati delima gulsan dari Turki ni. Tapi saya tak pernah cuba pun. Tapi tiba-tiba saya terbaca artikel mengenai makanan yang disebut di dalam Al-Quran, iaitu, Kurma, Madu Lebah dan Delima

Jadi saya terfikir, kenapa saya tak amalkan makan makanan yang mendatangkan pahala ni? Kurma memang makan masa bulan puasa. Madu mahal kalau nak madu asli dan memang original. Delima?? Delima kalau nak cari buah dan makan hari-hari boleh pitam. Mana nak cari? Hahaha...

Anda tahu fakta tentang buah Delima? Kalau ada yang tanya apa Delima boleh bagi pada badan kita? Mana testimony orang makan delima atau minum jus delima boleh sihat? Mana kaki orang yang consume delima boleh baik dari berulat? Mana bukti helath report pesakit darah tinggi yang tiba-tiba dah semakin sihat? SORRY! I don’t have that. Sebab ini bukan MLM. 

Saya beli jus ni dari Kedai Arab. Pak Arab tu import dari Turki. Sejujurnya saya minum pati delima ini kerana ianya sunnah Nabi. Selain dapat tumpang pahala, saya harap dan percaya apa yang Nabi kata tentang khasiatnya.

Nabi Muhammad SAW bersabda, “Tidak ada delima yang tidak mempunyai buah dari delima surga di dalamnya” (HR Abu Nu’aim)
Rasulullah juga bersabda,
“Buah delima dan kulitnya memperkuat pencernaan di perut.”
(HR Abu Nu’aim dan Al-Jauzi)

Setiap kali Ibnu Abbas mendapati buah delima, dia akan memakannya. Orang-orang menanyakan kepadanya mengapa dia melakukan hal itu, dan dia menjawab, “Aku benar-benar percaya bahwa tak ada satu pun buah delima di dunia ini yang tidak mengandung satu biji dari salah satu biji dari surga. Barangkali biji ini adalah yang dari surga itu.” (Kisah sahabat)


Khasiat perubatan sudah dijumpai sejak 8000 tahun yang lalu oleh masyarakat Parsi Purba kerana ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, Magnesium dan Calcium.

Antara khasiat buat delima mengikut buku perubatan Parsi termasuk :
  1. Membaikpulih fungsi hati dan limpa
  2. Mencuci buah pinggang dan salur kencing
  3. Membantu penghadaman
  4. Membuang lemak-lemak berlebihan
  5. Menambah tenaga
  6. Mengelakkan alahan bagi wanita mengandung
  7. Mengubahsuai hormon bagi wanita menopause
  8. Membaiki sistem pembersihan dan pengaliran darah
  9. Merawat @ membaikpulih pesakit kencing manis
  10. Menambahkan tenaga dan mengelak dari penyakit lemah tenaga batin
  11. Mencantikan kulit

Dari kajian perubatan moden Jus Delima mempunyai khasiat-khasiat lain seperti:-
  1. Mengurangkan pengumpulan lemak di dinding pembuluh darah
  2. Mengelakkan dari salur darah tersumbat dan mengeras yang menjadi punca penyakit jantung
  3. Mengurangkan tekanan darah sebanyak 5% di kalangan pesakit tekanan darah tinggi jika mengambil Jus Delima sebanyak 50cc setiap hari selama 2 minggu
  4. Menghalang pembentukan sel barah payu dara
Lagi khasiat delima adalah:
  1. Melawan penyakit gout
  2. Mengurangkan batuk dan menghilangkan kahak
  3. Merawat 'sinus'
  4. Meningkatkan tenaga
  5. Menguatkan sistem penghadaman, membersihkan usus dan mengeluarkan keracunan  badan
  6. Mengatasi penyakit anemia dengan membekalkan zat besi yang secukupnya
  7. Menormalkan fungsi hati
  8. Menstabilkan peredaran darah
  9. Merawat cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi  
  10. Mencuci darah kotor
Di Jepun terdapat laporan yang menggalakkan pengambilan Jus Delima dalam membantu mengubati penyakit jantung, tekanan darah tinggi, menambah tenaga, untuk kecantikan kulit dan banyak lagi khasiat lain. Korang boleh google je khasiat delima ini dan tahu lebih lanjut dalam banyak article.


Nak tahu khasiat delima untuk ibu mengandung? Klik sini.

Jadi, dengan pantas saya lihat semula pati delima yang mama saya makan. Pati Delima Gulsan dari Turki. Macam ni rupa bentuk dia.

ini bentuk dia (gambar ihsan google)

Macam yang tertera tu, dia adalah 100% extract buah delima (pati delima). Maknanya dari kulit sampai biji delima ada dalam pati ini. Yes!! At last saya jumpa sesuatu yang boleh saya buat supplement. Berkhasiat. Mendatangkan pahala. Juga mendatangkan kesihatan, insyaallah. Saya pun try makan 1 sudu. Pati ni sangat pekat. Macam Scott Emulsion. Pernah makan? Pekat macam syrup.


Boleh makan dengan cara-cara berikut:
  1. Makan terus dua sudu plastic besar, kemudian minum air (this is what i did, rasa masam, tapi sedap. Macam makan asam boi)
  2. Ambil 2 sudu besar, masukkan dalam cawan. Campur dengan air. (rasa masam – masam – masam – manis)
  3. Ambil 2 sudu besar pati delima, 2 sudu besar madu lebah. Campur dengan 1 cawan air. (confirm sedap gila, this is how my husband  and my son, Adam Qaiser makan)


Disebabkan sedap, dan my body rasa lain sikit after makan selama 1 week, saya rasa inilah yang saya akan kekal makan sampai bila-bila. Badan kurang letih, ke toilet memang selalu lah untuk buang toksin. So, saya terus cari dekat internet mana saya boleh beli. Mama saya beli dari kawan dia. Saya rajin sikit, surfing internet, sekali dengan buat window shopping ke kedai-kedai arab.

Ini hasil pencarian PATI DELIMA GULSAN:
  1. Internet or any online traders: RM25 – RM30 sebotol.
  2. Pasar malam dan kedai-kedai kecil dekat hypermarket: RM19 – RM20 sebotol.
  3. Kedai Pak Arab dekat area rumah: RM............ murah dari kedua-dua harga di atas. Sebab Pak Arab tu adalah kedai borong. Hahahahahaha oh senangnya hati.


So, saya tanya siapa nak kirim? Ramai pula sms nak kirim. Jadi last-last saya pun decide untuk tolong jual saja lah. Tapi bukan jual sebab nak kaya ye kakak-kakak. Saya jual sebab nak bantu anda dapatkan dengan harga yang murah dan berbaloi. Yang jual mahal tu mungkin dia dapatkan dari satu tangan ke satu tangan, maknanya dari pengimport, pemborong, pengedar segala. Saya jual harga murah sebab saya pergi jumpa pengimport terus. Kan mudah. Hihihi

Nah, ini harga jualnya:
  1. RM15 sebotol without postage.
  2. RM13 sebotol utk 10 botol ke atas (korang pakat-pakat lah mak 2 botol, korang 2 botol, kakak ipar 2 botol bla bla bla bla)
  3. Kalau beli 24 botol a.k.a 1 katon, maka lagi senang kira, sangat amat murah. Sila email saje lah utk price tersebut.

Korang kira sendiri lah. Kalau beli dekat internet rm25 sebotol. 10 botol dah rm250. Tapi sebab nak tolong korang memakan pati ni, maka saya bagi jimat RM120! Rm130 je weh....10 botol sudah.

For any request utk minta saya beli: 
sms / whatsapp : 016-4441497 
Wakil jualan diperlukan..kalau minat, sila sms atau whatsapp ok...dah tak menang tangan pulak :)

Ok, siapa duduk area Klang, shah alam, subang, kelana jaya, boleh lah ambil terus without charge. Kalau area lain, ade lah cas hantar tu. Kalau yang lebih jauh lagi, pos sajelah ye. Nanti saya tanya pos opis berapa harga pos. Tiada ambil untung utk harga pos itu. Niat untuk share-share sunnah nabi saje. Awak makan, saya tumpang pahala.

Itu saja untuk entry kesihatan kali ini. Jom stay healthy. Eh, by the way, lelaki pun makan pati delima, sangat elok mengelak kanser prostat!
Tata 

22 ideas:

dearpikot

menarik ! saya nak cuba sebab saya ada masalah hb rendah.. :)

Aini Qamariah

boleh sms je details ok ;)

Muhazam Syah Hambar

nk tryyy.....ade rase mcm juicy burst x???

Anonymous

Plz detail to my email ida_aries_ali@yahoo.com com.postage ke kulim kedah rm berapa.1 btl berapa ml..tq

Anonymous

Saya pun beli rm15.00 sebotol di tapak jualan tempat sy bkerja....di putrajaya....mcik tu mmg bg rm15/rm14.00...

Mama S.

Dh bl tp kat toko2 yg jual jamu inipun tgal sebotol.jerk.yg len org dh kebas kot..puas cari merata tp.x.jmpa...harga rm25 sebotol...huhu...mahalnya...

Mama S.

Dh bl tp kat toko2 yg jual jamu inipun tgal sebotol.jerk.yg len org dh kebas kot..puas cari merata tp.x.jmpa...harga rm25 sebotol...huhu...mahalnya...

Aini Qamariah

mahalnya RM25... takpelah.. selamat mencuba :)

Ribena Berry

dekat shah alam sek.15 kedai AZ-ZAIN...rm12 saja...lagi murah...nk lg kurang ade satu kedai Arab di TTDI Shah ALam..boleh dpt rm8 sebotol...lihatla penjual mnjual dgn harga yg agak tinggi 2x ganda...agak melampau bg saya....

Anonymous

Ribena berry....blh bg landmark x kat mane kedai arab di TTDI tu?

Anonymous

sy br nak cube,nampak mcm interesting..sist,blh tak bg detail pos if nak order 10 botol..email me at princessarrora_28@yahoo.com.my

Anonymous

Boleh bg tau kat mane kedai yg jual kat TTDI tuh....huhuhu

Aini Qamariah

salam,
saya rasa, harga RM12 memang boleh dapat jika sirect beli terus di kedai-kedai borong, tapi harga RM8 memang saya rasa tak mungkin dapat, sebab kurang dari harga kos.

Tambahan pula, pemgimport gulsan ini ada satu saje di malaysia. Tak tahu pula kalau-kalau ada yg import directly from iran :)

Tapi RM12 mmg boleh dpt jika beli di kedai luar rasanya. Online seller memang jarang jual RM12 untuk customer beli sebotol saja :)

amai shah

Sy ada penyakit jantung sejak kecuk.boleh ke sy minum..tq akak..input menaril dari amek pil yg belum tahu mana asalnye..

Anonymous

Baby 1thn bleh BG x?anak saya kerap batuk bkahak.paru2 xkuat.mgkin sbb dia lahir pramatang..

Tynna Shamsuddin

Macam mana saya nak order? tolong email saya tynamy_rara@yahoo.com

Anonymous

Saya dah beli dapat RM15 jugakk . Saya beli dekat farmasi . Hee

Ashely WL

good

Anonymous

Aini, pm akak utk jd wakil jualan area perak. Hafizahbthamzah@gmail.com

Anonymous

Saya beli 11.50rm dkt kedai arab tamween setiawangsa. Bawah rest saba..

Unknown

Salam...bila waktu yg sesuai minum jus delima ni.pgi time perot kosong or slps mkn.sy bli kt kdai dpt rm15

Anonymous

beli semalam (22.08.2016) kat putrajaya. rm12 je sebotol.. ehehe.. mmg mkn ni masa preggy.. hb maintain 12 ke atas.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...