CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

July 18, 2012

Memborong buah kurma

Okeh, ini adalah entry makcik-makcik. Kerana hanya makcik-makcik akan bergosip mengenai harga gula naik turun, harga garam mahal murah, harga ikan kembung melambung, juga harga cili berapi-api gamaknya.


Ini cerita mengenai harga borong kurma. Kan dah nak raya puasa ni kan, jadi saya memang mencari kurma untuk santapan seisi keluarga #ayat macam iklan tv# untuk berbuka puasa. Makan kurma dulu masa berbuka puasa tu sunat tau. Jom tambah pahala. Tapi sebelum tambah pahala, korang kene keluarkan duit lah nak membeli kurma yg nak bagi pahala kat korang itu. Hahahaha #apesal gelak?Tak lawak kan?#


Usually tahun-tahun lepas beli dekat pasar je. Atau kalau rajin kaki melangkah #ecececeh..padahal naik kereta je# saya pergi komplek PKNS Shah Alam memborong kurma. Atau kalau lebih hazaaaaab, saya tunggu aje lah sesiapa beli sebab malas tu. 


Tahun ni Sathiya (sesiapa tak kenal siapa Sathiya ni boleh baca entry ini), yang cadangkan beli kurma dekat Pusat Memborong Kurma dan Kekacang, Mahnaz Food, di Shah Alam. Terletak di belakang sekolah menengah teknik shah alam ye. So tadi saya pergilah beli. Memang murah. Memang banyak pilihan. Korang nak kurma apa? Cakap! Kurma Nabi, kurma Mekah, Madinah, Iran, Arab, manis, pahit, besar, kecik, keras, lembut, perang, hitam, putih #eh ade ke kurma putih? ok yang itu tipu#, semua ada.
Mama dengan adik-adik saya sedang berfikir kurma mana nak rembat


Kalau jenis kekacang yang selalu orang balik Umrah atau Haji beli tu, segala gajus lah, almond, segalanya pun ada. Nak yang salut madu? gula? Masin? Tawar? ada juga. Kalau Kismis tu nak yang besar-besar, kecik-kecik, kuning, oren, hitam semua pun ada. Syok weh. Serius.
sebelah kiri tu kurma medjoul yang sangat besar, yang kanan kurma biasa..besar bukan?


Ape saya beli? Saya beli kurma Medjoul, besar gedabak, kurma madinah dan apprikot juga kismis. Sebab datang memang tak tahu tempat ni tempat borong. Orang lain datang beli berkotak-kotak. Beli berkilo-kilo. Saya datang nak beli beberatus gram saje. Oh malu~ Hahaha Kurma yusoff Taiyyob pun ada #sila pronounce yusof taiyyob secara berbisik#.
Orang borong berkotak-kotak


Oklah. Itu saja nak update. Harga berpatutan. Paling mahal adalah Kurma Nabi. RM100 untuk 1 balang, tapi dulu saya pernah beli kurma nabi ni kat luar rm170...kira murah lah sini. Semua yang borong kat sini dorang jual kat pasar. Hahahahaha So better beli kat sini. Ok cepat! Sempat lagi ni. Puasa hari Sabtu kan, insyaallah :)
Map. Tapi korang google je lah..hahaha Halusss~


Selamat menerjah Kak Kiah sekalian! ;p


p/s: Terima Kasih Sathiya, Love you :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...