CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

October 25, 2013

Kenapa aku pilih natural remedies

Assalamualaikum.

Entry ini link dengan entry sebelum ini tentang bahan-bahan alam semulajadi yang aku guna bila anak aku demam. Tapi entry ni lebih kepada kenapa aku pilih bahan-bahan ini lebih dari ubat dari doctor.

Tolong jangan salah anggap, macam aku tak percaya perubatan moden dan sebagainya. Aku cuma kalau boleh nak kurangkan ubatan yang mengandungi bahan kimia dalam badan anak aku. Tu saja.

Speaking about hospital, doctor, medicine dan sebagainya, aku rasa dengan pengalaman Dadam admitted ke SDMC sebanyak 4 kali dalam masa 2 tahun, aku rasa aku "pakar" dah pasal ubat-ubat doctor untuk kanak-kanak so tak payah cerita banyak-banyak dengan aku. Aku naik hafal sudah.

TAPI, aku tak nafikan, ubatan moden kalau diperlukan, kita tak mungkin elak. Serah saja pada Allah, untuk sakit, untuk sihat dan sebagainya.

Aku join 1 group facebook ni yang aku tak boleh nak inform nama group ni sebab dia private. Hanya untuk parents yang percaya perubatan secara alam semulajadi sahaja. Kebanyakkan yang ada dalam group ni beli buku "Rasullullah is my Doctor" by Jerry D. Gray. Si Jerry ni dah masuk Islam pun dan pernah keluar TV3 ke TV9 cerita tentang buku dia.

Kenapa aku guna garlic?



“No other herb comes close to the multiple system actions of garlic, its antibiotic activity, and its immune-potentiating power.”
- Stephen Buhner in Herbal Antibiotics.

Jadi mak kena rajin, baca lagi kebaikkan garlic untuk immune system kita. Mat saleh siap minum saje cuka bawang putih untuk kesihatan sebab ia adalah ajen antibakteria yang sangat bagus.

Kenapa bawang merah/bawang besar?



They’re antibacterial, anti-infectious and antibiotic, a valid ally above all against infections of the respiratory tract and to fight the flu.- growththeplanet.com

Onions:  a close relative of garlic, onions have also been shown to have excellent antibiotic properties with a history of usage dating back to ancient Rome.  There is a long list of beneficial medicinal properties which has been directly attributed to the onion such as; herbal analgesia, anti-inflammatory substance, increases circulation, alleviating angina, and used in the treatment of the common cold and flu, and for people who have a persistent cough.


Kenapa cuka apple?



(NaturalNews) Apple cider vinegar has been used in folk medicine for hundreds of years. Apple cider vinegar has also been utilized to treat allergies, acne, flu, pets, and dermatitis. Apple cider elevates pH levels, increasing alkalinity in the body. It is anti-bacterial, antiseptic, anti-viral, and anti-fungal. Hippocrates recommended apple cider vinegar over 400 years ago.It's easy to come by, and inexpensive to use. Apple cider vinegar treats a wide variety of health problems It's an aid to the digestive system and cleanses skin and hair. It's best to purchase apple cider vinegar from organic apples. Vinegars that have been processed are stripped of the health-giving nutrients, so look for a natural unfiltered organic apple cider vinegar.(naturalnews.com)
Bagaimana sifat asid lemon / acv membantu merawat demam atau menurunkan suhu demam panas?

Ini kerana sifat asid membantu menarik haba daripada kulit dan menarik haba keluar dari kepala dan bersurai ke seluruh badan. Apabila haba dapat bergerak ia menjadi satu alat aktif untuk melawan jangkitan.



Kenapa aku letak di kaki?

Kerana kaki kita mengandungi kepekatan yang lebih tinggi kelenjar peluh daripada seluruh badan kita, ia membantu dalam pembebasan haba.-Dr. Mehmet Oz, MD (http://www.sharecare.com/user/dr-mehmet-oz)


Kenapa aku tak pergi saja klinik?
1. Sebab sometimes dah malam buta, aku taknak dah buat kerja macam dulu pukul 2am seret anak pergi emergency klinik dekat SDMC semata sebab anak demam.

2. Aku rasa aku mula percaya perubatan secara semulajadi, bila aku dah selalu baca artikel-artikel mengenai ubatan yg kita beri pada anak adalah tidak berapa sesuai.

http://www.steadyhealth.com/articles/the-most-powerful-natural-antibiotics-a2496.html?utm_medium=web&utm_source=steadyhealth&utm_campaign=sideRelated

Paracetamol dan ubat yang masuk ikut punggung tu, ermmmmmm kalau boleh dielakkan better kita elakkan. Aku tak nafikan langsung, ubang punggung tu kalau masukkan pada anak aku, paling lewat, 1jam, anak aku confirm suhu badan turun punya.

Tapi bahan-bahan dalam tu? Tak suka aku nak terang panjang lebar. Mohon google apa ada dalam paracetamok dan ubat-ubat punggung segala tu, dan bagaimana organ badan akan nyahkan bahan-bahan kimia itu secara bersusah payah, dan apa pula kesan kepada organ badan kita kemudiannya.

Jadi, bukan aku kata TAK BOLEH MAKAN UBAT DOCTOR, aku kata kalau setakat demam biasa atau boleh di fikirkan OK lagi, kita cuba saja yang biasa.

Ok mak-mak, banyak gila aku belajar pasal perubatan secara alami ni. Teknik stoking saja ada pelbagai. lemon socks, garlic socks, wet socks, apple cider vinegar socks etc. 

Kalau rasa nak tahu, aku kena buat entry khas. Itu kena requet sebab malas aku tulis secara syok sendiri. Hehehehe

Selamat jadi ibu bapa bertanggungjawab. Aku tau kita semua sayang anak-anak kita. Kan?

Bye-bye all

0 ideas:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...