CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

October 31, 2014

Saja-saja terkenang

Assalamualaikum,

Duduk di office hari ni macam tak tahu apa nak buat. Terkebil-kebil tengok email, kemudian siapkan surat lantikan AJK Perkampungan Anak-Anak Yatim Negeri Melaka yang akan diadakan next week.  Tengok-tengok dah pukul 1 tengahari.

Pintu office ada orang ketuk, rupanya husband datang, hantar Adam Qaiser sementara dia nak solat Jumaat, minta tolong jaga sekejap until 2:00pm. Senang saja jaga Adam, bagi kertas kosong 1, bagi pen, selesai! Tulis ABC?? Bukan-bukan-bukan... dia lukis Ultraman.. heheheh

Eh, esok aku masuk 30 tahun. Gila. 30 tahun! Maknanya dah hidup 30 tahun atas dunia ni. Fikiran pun menerawang entah pergi ke mana. Imbas-imbas zaman jadi budak-budak, zaman sekolah rendah, sekolah menengah, zaman universiti, zaman awal kerja, dan sekarang.

Jauhnya dah jalan. Apa dapat? kutip apa je nih? Hehehe Tadi masa breakfast 3 beranak sempat berborak dengan husband, cerita masa lampau. Zaman kecil-kecil. Aku dengan suami memang jauh beza. Kalau aku kata mak ayah aku susah, keluarga mertua aku yang peneroka Felda, jauh lebih susah. Mata kami sama-sama pandang Adam qaiser yang tengah main patung ultraman sambil makan mee kicap.



Senang juga hidup budak ni. Untunglah. Aku cuba beritahu yg zaman sekolah rendah, aku belanja 50sen pagi dan 50sen petang. 50sen tu dapat beli air sirap 1 cawan (10sen), nasi lemak (30 sen) dan kuih sebiji (10sen). Petang sekolah agama, aku dapat lagi 50 sen, beli air 10 sen, beli nasi ayam 40sen.

Suami aku pun cakap, "untunglah, aku dulu Abah dengan mak bagi 30 sen sehari, sekolah petang abah tak bagi duit belanja pun. 30 sen tu bukan setiap hari, seminggu 2-3 kali aje abah bagi. Hari lain tak ada duit pun". Kau dapat 50 sen pagi, 50 sen petang tu bapakkkkkk mewah!"

Aku gelak. Cehssss, mamat ni memang buat aku kalah. Aku baru nak poyo-poyo miskin kedana. Hahahahaha aku pun cakap, "aku balik sekolah kadang-kadang Ayah tak datang ambil. Dia lupa, atau dia lambat sangat-sangat, sampai aku jalan kaki balik rumah dari sekolah! Penat tau! Berpeluh! nak sekolah petang pulak lepas tu. Itu tak apa lagi, dekat depan sekolah agama aku tu dalam perjalanan balik, ada 1 rumah ni bela angsa! Bengek tuan rumah ni tak ada pagar rumah dia, angsa dia lepassssss aja. Angsa pun bengek juga, asalkan nampak muka aku aje dia kejarrrrr!! lepas tu dia sudip bontot aku! sampai lebam!! Menangissss aku sampai kat rumah.... haihhhhhhh~!!"

Inilah sekolah rendah aku


Suami yang tengah makan nasi goreng kampung jeling lepas tu cakap, "B, abah tak pernah ambil aku balik sekolah. Adik beradik aku sekolah rendah jalan kaki pergi balik. Dah lah kat sekolah tak makan sebab tak ada duit, balik menapak dari sekolah sampai rumah tengahari panas tu. Setakat angsa tu apalah sangat, aku rumah dalam hutan kau sebut aja apa binatang yang tak ada nak kejar budak-budak balik sekolah........"

Alaaaa... kalah lagi aku.. Hahahahaha terus aku rasa kehidupan masa kecil aku tak thrill. Husband kata sebab tu dia pandai masa sekolah rendah, sebab bila abah tak bagi duit belanja, orang pergi rehat, dia pergi baca buku siapkan kerja sekolah. Eh, aku teringat pula aku masa sekolah rendah, jangan kata waktu rehat, sipi-sipi nak waktu rehat aku dah menggelupur kat kerusi, tak menahan nak pergi beli makanan! 


Lepas tu bila dapat jadi pengawas, dapat keluar awal 10 minit dari murid lain, sebab kena bertugas masa murid makan, heavennnn aku cakap kau! Turun 10 minit awal, tak payah beratur beli makanan, dapat pilih pinggan nasi lemak yg ada telur mata paling lebar, dengan cawan air yg paling penuh makcik kantin letak! hahahahahaah lepas tu mula lah pergi bertugas macam beruang terseret-seret, mata dah layu makan banyak sangat.

Hah, dah tahu aku pengawas kan? jadi yang mana aku? yg paling comel pastinya.. hahaha


Tak sangka semua ni berlaku dah terlalu lama. 20 tahun lepas. Tahun 1990-1996. Husband punya era kau kena tolak lagi 5 tahun dari aku. Dia kertu sikit. Hahahahahahahaha... seronoknya mengimbas masa lampau. Masa nasi lemak harga 30sen, masa air secawan 10sen, masa tak ada orang jahat nak culik budak kecik yang jalan seorang diri balik rumah, masa semua benda pada kadar sederhana dan dunia ni aman damai.

Agaknya aku selalu rasa zaman kecik aku susah, jadi Allah jodohkan aku dengan mamat ni, yang sahih-sahih lagi susah dari aku. Supaya aku lebih bersyukur, aku tak melalui saat yg getir. Eh bagi aku tak pergi kantin untuk makan memang dikira getir ye! sebab aku perlu tenaga nak pergi main getah lepas tu... hahahahahahahahhahaah

Kita rasa kita cukup susah, orang lain lagi susah cuma taknak canang saja. Kita rasa kita tak ada harta dan rasa down sangat sebab terasa "miskin" banding dengan orang sekeliling, kita lupa pula nak tengok yang betul-betul miskin dunia, tapi tak pernah harap belas ehsan orang lain untuk hidup.

Hopefully hari Jumaat terakhir berumur 29tahun ni dapat beri aku satu idea baru tentang hidup. Tentang "kecukupan" dan "kesederhanaan". Esok bermula umur baru. 30 tahun. Ready? InsyaAllah.

Ok, kalau aku bernasib baik, husband aku yg budak kampung tu mungkin belanja aku makan birthday dinner treat, kalau ada aku update. Walau aku rasa harapan macam tipissssssssssssssssss... hahahahah bye bye bye!





p/s: abaikan bahasa diri kami husband and wife "aku-kau" tu, memang azali begitu. Hehehe

1 ideas:

wannie7984

Same goes to me..how i miss those schooling time..kecik2 dh duduk dgn org lain, mcm dok kt asrama..as u already know my life history..frankly speaking, i am envy of u, yes!!but in a positive way of course..as ur birthday will be tomorrow, i pray to Allah may you will be happier, healthier,wealthier for the rest of ur life and always be blessed and and be in Baraqah..In Shaa Allah..

Love u dearest cousin!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...