CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

May 4, 2011

Barang-barang baby – Tommee Tippee

Hello, *entry ini sesuai dibace oleh mom to be yg tengah hunting for barang-barang baby*

Hari ini nak review barang-barang baby yg telah saya beli sebelum Adam keluar dari perut dan selepas Adam keluar dari perut. Huhu Seriously, membeli barang baby telah mengopakkan poket makcik dgn jayanya. Haha tapi takpe, anak punya pasal, layankan aje lah. Biarlah makan megi pun makcik sanggup. *ceh konon,padahal kau melantak sedap aje hari2 masa mengandung!megi konon!*

Biasa lah, benda pertama in mind is botol susu. Haha Tah hape2. Kenape botol susu ek? Then terus pergi survey dalam internet. Few brands come in my mind, ada Dr.Brown, Avent, First Years, Momma, dan lain2 lagi lah. Tapi hatiku terus terpikat bila tengok rupa botol Tommee Tippee ini. Bentuk puting pun memang sesuai dgn apa yang TT katakana "Closer to Nature" hehehe perlukah diterangkan apa itu closer to nature yg dimaksudkan? Huhuhu sendiri mau ingat…hahah

Tommee Tippee Closer to Nature Bottle


Momma pun saya terpikat pada gambarnya. Cube tengok kat bawah ni. Tapi, masa saya pergi kedai untuk tgk actual size dan bentuk dia, saya rase tak berape confident dgn diri sendiri nak memegang botol tu. Haha cube bayangkan waktu malam buta pukul 3pagi anak menangis bagai nak rak, saya pula mengantuk bagai nak rak juga *taknak kalah*, mampukah saya pegang botol ni sambil mata separa terbuka? Hahaha silap2 tergolek lah botol ni ntah kemana2, so, saya terus cancel lah! Hanya ibu yg betul2 rajin dan bersemangat waja saja yg mampu pegang botol bulat dan comel ni.huhuhu

Bottle Momma


Avent pula, saya bace review di internet, ramai kata botol Avent selalu leaking. Ye ke? Makcik tatau, sile lah tanya pada yang menggunakannya. Hehe



So far, guna Tommee Tippee sangat lah puas hati, cume bila Adam sedut kuat sikit, putting botol ni akan masuk ke dalam…then dia keluar balik sendiri.. tak kisah lah yg tu. Hal kecik aje. Yang penting bentuk dia comel dan pada botol tu ada mcm lekuk untuk saya pegang botol dgn baik.

Then, saya baca botol kene selalu direbus. Setiap kali nak guna botol mesti yg telah direbus…alahai, dah terbayang dah mane nak merebus, mane nak buat itu dan ini…hmmm…so saya surf alternative lain selain dari duk merebus botol. Maka saya jumpa ini, Tommee Tippee Electric Steriliser :

Tommee Tippee Electric Steriliser


Sangat senang ye menggunakan benda alah ini. Haha dan ianya sangat tahan lasak. Kerana saya ni ganas bebeno. Tutup pun kuat gila. Lepas tu memang malas gila nak kemas-kemas keringkan botol ke segala. So, benda ni banyak membantu saya. Just dissemble botol TT tadi, masukkan dalam sterilizer ni, then tekan aje on. Tepat 6 minit, settle!! Yessss! Mudah bukan? Lepas tu, sesetengah electric sterilizer pemanas dia dari besi. So everytime habis aje sterilize, ibu2 kenalah bersihkan bahagian bawah tempat pemanas tu supaya besi tu tak karat atau rosak cepat walaupun ada yg anti karat. OH, maaflah, si pemalas ni memang selalu terlupa. Tapi TT electric sterilizer ni tak perlu buat mcm tu. Sebab pemanas bawah tu diperbuat dari besi yang ada lapik dgn plastic. Jadi, saya yg pelupa + pemalas ni biar aje lah walaupun dah 6 minit dan dah habis sterilize, saya tak buat ape2 pun. Huhu tak rosak! Tahan lasak! *sesuai dgn harga kau lah kan?* huhuhu

Ok, malam2 memang paling mencabar, nak bangun buat susu memang boleh buat kita jadi gila kadang2. *baru anak satu dah nak gila, kalau 9 org mcm mak mertua sendiri?? Haiyyooo!* Jadi, bila malam pukul 12 midnite saya nak tidur, saya akan buat susu. Adam minum biasanya pukul 3am. Jadi saya buat pukul 12midnite dgn air yg super duper panas. Terus simpan dalam ni, TT insulated carrier:

Bottle carrier


Mudah bukan? Tak perlu bangun malam2, mata separa terbuka, dan buat susu sampai bertabur-tabur..hahaha *teruk betul*


Ok ape lagi yang banyak membantu saya? Haaa..ini dia, TT electric bottle warmer.
 


Tommee Tippee bottle warmer
Saya simpan susu badan dalam freezer, jadi benda ni memang berguna everytime nak panaskan susu badan dan beri pada Adam. Nak guna senang aje, letak botol dalam tu, pilih nak panas, sederhana panas, atau sangat panas. Sendiri pantau lah ye makcik2, nak 5 minit ke, 7 minit ke, 10 minit ke…tapi kalau dah pilih "sangat panas" jgn lah sampai 10 minit. Cair pula botol susu tu tak pasal *ok tipu, takkan cair ye..jgn risau*

Last but not least barang Tommee Tippee yang sangat berguna pada saya ialah TT Electric Breast Pump :

Tommee Tippee Electric Breast Pump

Haaaaa…..saya menyokong penyusuan ibu ye! Saya dah niat awal-awal lagi masa mengandung, Adam mesti minum susu ibu. Agaknye disebabkan dah niatlah kot maka air susu mcm kan melimpah-ruah. Hahaha Best! Cuma dia agak bising lah. Tapi memang ok. Tak ada problem. And I am very happy with it. Senang nak guna dan senang nak simpan. Beli pun dgn set. Jadi saya dapat macam-macam lagi dalam set tu. Hehe, happy gila guna pump ni. So far, soooooo good!

Oklah, itu sahaja review tentang barang-barang baby yg memang menyenangkan kehidupan seharian saya sebagai ibu kepada Adam. Semuanya sangat berbaloi dibeli. Ini seriussss~!

29 ideas:

missunderstood

aku telah mendpt kan kesemua brg TT di atas dgn jayanyer..yeayy :D

Aini Qamariah

ko memang pantas dan tuntas!! tahniah!

zatil hulwan

Tumpang tanya, tt warmer ni leh pakai dlm kereta x?

Aini Qamariah

takleh...biase naik kereta terus buat susu panas gile, then letak dalam bottle carrier aje.. 4jam tahan :)

zatil hulwan

Ooo..macam menarik ja review pasal tt ni..kiut ja botol dia..tengkiu :)

Aini Qamariah

most welcome. Masa nak beli dulu pun beli sebab dia kiut. end up jadi pengguna tegar TT. hhehe

Anonymous

aini how to get it..?

Aini Qamariah

faeyza, boleh cari kat mane2 blog yg jual murah. Tapi, kalau tak dapat, beli dekat Nana, dia ada jual jugak online :)

Unknown

salam
nk tanya, warmer TT tu kan, kite kena isi air ke selepas letak bottle TT?

ZaRa

salam..
tumpang tanya sket, TT bottle warmer tu bpe harga die ek & mana nak cari? xtau pun TT ada bottle warmer..

Aini Qamariah

elise: yup kena letak air...jgn byk..nnti melimpah..letak untuk kasi rendam half bottle aje..

zara: i beli dekat litlewhiz.. :) tak ingat harga sebab set..

Khairyna

sy tak brp phm la psl warmer TT tu..kan ada diberi food tray tu, tak perlu pakai ke masa nk panaskan susu?air pulak just letak terus dlm tu ke?bhgian dlm warmer tu mcm ada lubang kan?sure tak rosak ke?alahai soklan cam budak2 je...tp konpius sgt..takut nak guna..risau bubuh air terus rosak..huhu..plsss

Aini Qamariah

alamak, lambat reply. food tray lutsinar tu biar aje. put some water in it, than masukkan botol dalam tu, letak 1-2 mins, dah boleh angkat. Tak rosak. Sometimes i lupa buang air dalam tu pun tapi tak rosak :)

Anonymous

elektrik breast pump tu beli d mana ye?

Aini Qamariah

Saya beli di kedai baby di Kelana Jaya...lupa dah nama kedai..lama sangat beli..tapi memang area kelana jaya.. :D

Schaz

wow! ur review ni menguatkan naluri i to go for tommee tippee essential set tu..hihi..takut nk beli sbb mcm mahal, tp seswai utk org pemalas mcm i, kira ok la tu..weee

Aini Qamariah

hehe selamat bershopping :)

Unknown

thanks for the review.so far ada 2 orang bagi +ve review pasal TT. makin bersemangat nak membeli :p

Han

Where can i buy the steriliser

Han

Where can i buy the steriliser

Aini Qamariah

Hi, i think any baby shop ada jual :)
Like BabyJaya, Baby house, and many more :)

Ummi Wawa

thanks atas review ttg TT nie...baru je beli breast pump dia...tp arini belek2 x byk review...risau jugak hati nie...

electric nie sekali dgn battery ke? dah beli tp x belek pun...masih dalam beg plastik lagi...hehe

Aini Qamariah

bateri sendiri rasenye, tapi xpernah guna bateri.. guna power je terus :)

mummyatyoung

nk tny boleh,
cmne nak buka part handle breastpump tu..dah cuba mcm x boleh..kalo kasar takut patah sbb plastik.. thanks :)

mikamusz

feel free to visit http://fronte-shoppe-online.blogspot.com

TT supporters.

mikamusz

Salam awak, pinjam entry ye untuk sharekan pada peminat TT.
THX.

Anonymous

Salam. Mana ade jual valve tommee tipee ni? Minta advice.. minta contact saya dekat no ni
012 2351067 hamim

Anonymous

Salam. Pd yg ada jual valve tommer tippee manual breast pump. Minta contactbsy ye. 0124005935 Dania

NINA FARHANA

Tq for infoo..tengah sevey botol baby 😊

http://ninafarhanawm.blogspot.my/?m=1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...