CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

January 8, 2014

Cerita Semester Ini - Subjek mengajar

Oklah, aku sambung entry kedua untuk hari ini memandangkan aku ada mood nak menulis.

Masuk saja uitm melaka, aku diberi subjek ETR/ENT 300 iaitu subjek KEUSAHAWANAN atau dalam English-nya ENTREPRENEURSHIP.



Semester ni, aku ada 6 kelas (group) yang aku ajar terdiri dari student:
Diploma Office Management - part 5
Diploma Accountancy - part 6
Diploma Art Design - part 4
2 groups untuk each course. Dan total plus minus 150 students aku semester ini. Gila aku kejutan budaya kejap.

ETR/ENT ni selaku budak business aku rase hujung kuku aku saja lah. Tutup mata boleh khatam sudah. Hahahaha berlagak nak mampus. Iyelah, aku 7 tahun kot belajar business ni. Repetitive sungguh semua benda dalam subjek ETR ni.

Dalam subjek ni, students kena buat 1 business proposal as if diorang betul-betul nak bukak business. Jangan main-main, business proposal ni yang real siap pendaftaran syarikat dalam suruhanjaya syarikat malaysia lagi (tapi borang to mock form sajelah).

Siap sahaja business plan ni, diorang kena present kepada panel penilai. Kononnya panel penilai ini lah wakil Bank, MARA, TEKUN, investor segala. targey subjek ni ialah business proposal tu boleh dijalankan secara real bila students grad nanti.

Best? aku suka lah ajar sebab business ni dekat dihati aku walau aku bukan ade business besar pun kan. tapi aku suka subjek ni sebab dia memerlukan creativity untuk ko fikir ape business yang menjadi keperluan dan memenuhi kehendak customers buat masa sekarang.

Lagi syok students aku semester ini sangat kreatif. banyak business idea yang baru dan menarik tak kurang jugak business idea yg sedia ada tapi tetap bagus sebab students suka mencuba.

Buat masa ni, yang dah start dengan draft ialah:

  1. Mobile cafe
  2. Library cafe
  3. Mobile barber
  4. Nursery - believe it or not diorang ni semua jantan, bukan perempuan, dan badan besar, tapi nak bukak taska. Hahahahahahah
  5. Rainbow cookies
  6. Art shoes
  7. Fruit jem
  8. Frozen food
  9. Santan
  10. Cili proses
  11. Penternakkan arnab
  12. Jamming studio
  13. Spa
  14. Car wash
  15. One stop Dobi centre


eh banyak lah, tak dapat nak ingat semua sebab terlalu banyak. kelas ade 6, kalau 1 kelas ade 4 group, 24 business proposals yang aku perlu advise semester ini. Aku rasa hebat sekejap.

Oh lupa nak cakap, UiTM menang lagi tahun ni sebagai Universiti Usahawan maknanya melahirkan ramai usahawan juga mengeluarkan banyak program keusahawanan. belum boleh ditanding U lain lagi. Dan UiTM melaka tempat ke 3 antara seluruh kampus UiTM dalam pertandingan usahawan ke apa benda entah. Syok aku dengar.

Harapannya lah students semua grad dan bukak business sendiri. Jatuh bangun tu pasti. Cuma yang penting berani mencuba.

Ada satu buku yang nak share dengan korang, buku ni aku pun tak pernah beli. Tapi berdasarkan tajuk, aku tau buku ni mesti BEST GILA!

"Why A students work for C students, and B students work for government"


So? tak reti-reti lagi hadiahkan buku ni kat aku????? hahahahaha aku nakkkkkkkkk!!!!

0 ideas:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...