CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

September 1, 2009

Berape jumlah cost anda pegi dan balik keje..


Date : 1st Sept, 2009

Time : 2246

Venue : Atas tilam, depan TV

Mood : tiba2 terfikir pasal duit yg telah dibazirkan...deymmm.. :


Entah kenape tiba2 aku terfikir pasal jarak, masa, cost dan sebagainya utk aku pergi keje selama ni.. bukan ape, sekarang aku tgh servey rumah utk aku sewa / beli after aku kahwin tahun depan. So, to have a fiancee yg suke sgt lukis map, aku suke sgt buat servey lalulintas ni, dia bg kat aku jarak dr rumah aku sekarang (Port Klang) ke ofis IBIL, Mont Kiara. Dia jugak bg aku map utk tgk tempat2 yg bakal kami duduk after kawin, mcm area damansara, shah alam, puncak alam, meru, bukit Jalil, or....Ulu kelang.


Sedar tak sedar (sebenarnye aku sedar,tp byk benda buat aku tutup mata), jarak dr rumah nak ke ofis aku ialah 41km... bermakna jarak pergi dan balik = 82km.. sehari aku travel 82km????? erk... then...tol lagi?? sebab nak cepat sgt, takleh ikut faderal highway, aku kena ikut NKVE, tu pun tak boleh keluar ikut damansara, jem.....kena keluar ikut Jalan Duta, total tol aku pergi keje RM4.60. Balik keje, aku hadapkan aje jem tu sbb balik takpe laa lambat kan..tol kena hadap, iku t LDP, Rm1. Tol Batu 3, Rm1.10. Tol Bukit Raja, Rm1 = RM3.10..


Talking about masa yg diambil nak g keje everyday, hahahaha part ni lawak. org duduk klang je tau kenape serba tak kena keluar cepat atau lambat same aje... jem kat jambatan Klang tu azabnyer tuhan je laa tau. Warga Port Klang mcm aku rasenye dah terlalu lali kot dgn jem kat situ. Sampai rase mcm tak kisah dah.. (padahal dlm hati sgt lah berharap aku leh keluar dr bandar klang ni supaya tak payah hadap lagi jem ni).


Tetibe aku nak buat calculation jap :

(a) Jarak : 82km / day = 410km / week (perghh..padanlah sebulan sekali aku kena servis kete :( )

(b) Tol : RM7.70 / day = RM38.50 / week (there goes my touch and go keluar mcm air.. :( )

(c) Minyak : RM0.20 / km = RM82 / week ( padan laa CC aku asek laaa sampai je RM300 every month)

(d) Cost of living : Lunch aje laa.. RM10 / day = RM50 / week (talking about Mont Kiara ok...mane de murah, makan pun sebelah2 ngn Mat saleh je...haish)


So, setelah aku calculate b + c + d = RM170.50 / week..

Total monthly = RM682... pergh...bertabur duit gaji atas jalan.. :(

Nak pegi keje everyday aku travel pergi dan balik 2jam setengah...


korang rase berbaloi ke? gaji aku biase2 je..nak bayar kete, bayar cost g balik keje ni, and nak jugak bg parents aku duit or paling2 pun barang dapur utk makan kena laaa support jugak.. pastu adik2 pau lagi credit la...topup laa...duit buku laaa...duit belajar laaa...lepas tu bayar astro, bayar bill hp sendiri...wakakakakakkaka gile ke ape aku ni..????


Last2, tgl kat aku berape sen?? 20 sen je laaaa...Lalalalalala~~~ korang cemane plak?? cube kire..sebab, aku dah mule rase, ini lah penyebab utama aku dah demotivated utk pegi keje sekarang..nak buat keje pun malas, sebab mengenangkan hidup yg mmg tak berape nak best sekarang. Tambah2 sekarang dah nak kahwin laa ape laa sume...lagi aku cam termenung jauh sikit...huhuhuhuhu


Umur dah 25....thn depan 26.... lagi 4thn 30 dah....ikut target aku, aku sekarang still on track dr segi kerjaya, and gaji...cuma aku rase kena change plan sikit..maybe aku kena tukar keje laa..yg boleh cut cost aku dr Rm682 ke at least RM500 ke..or less than that lagi bagus.. kan??? ish..pening lah aku ni bile kire2 pasal duit ni... errmmm...this is definitely not a good sign...not a good financial practice...boleh melingkup camni..ekekekkeke...


Kesimpulannye, aku dah tau kenape aku agak berbeza dr org kat opis yg leh sampai awal giler...kul 730am ade yg dah sampai..aku plak 845 - 9am baru aku sampai...pastu org pun leh tau kenape aku sgt penat nak g keje pagi....sebab balik pun sampai umah dah mlm..g keje pagi2 plak...org len paling lama pun 30 - 40 min nak sampai umah..aku 1jam setengah baru sampai.. gaji plak mcm nampak tak nampak..hilang camtu aje every month...hahahhaa byk nyer factor yg menyumbang pada demotivation aku selama ni...TAPI.... aku gagah jugak g keje..wat keje..sumtimes balik lewat jugek....kena bambu ke ape..tahan jugek.... padahal dlm hati...rase nak je hempas semua benda dpn dorang...


Alhamdulillah boleh lagi control.. :) bagus jugak aku ni...tapi secara seriusnya, aku mmg kena cari keje lain...yg lebih economical...lebih balance...supaya aku tenang bila pegi keje, buat keje, dan balik keje..tak gitew?? hehehehe


for all workaholic outhere, it is good when u work hard to get something, it is nobel to pay back whatever your company has pay you every month...tapi...we are human, we still have limitation on our capabalities, aku percaya kalau emosi kita bagus, kita kerja pun rase best aje...kita selesa.. happy and so on...kena jugak pentingkan diri sendiri dulu..sebab...aku baru rase betul jugak email2 yg kawan2 aku hantar...


"kalau aku yg mati...company cari org baru, bg duit khairat kematian kat family aku, dlm RM1k, dalam paling busuk sebulan company dapat replacement staff, tapi aku? ape yg aku tglkan utk family aku? Duit? Harta? Kenangan yg byk? (byk ke kalau asek duduk opis sampai mlm2),belum cerita bab kawan2..bffs aku? tak keluar minum pun..tak spend time together shopping or tgk muvi...ermm...utk diri sendiri?? privacy aku? masa utk aku nak relax dan sebagainya?? kalau ada suami nanti? ish2 byk benda nak dibuat..terlalu suntuk 24jam yg Allah berikan.."


Jadi, i wish for a balance life...family 40%, 30% personal, 15% Bffs, 15% kerja... baru rase aman dan selesa... now it is never too late to adjust everything...and i am on my way to my new plan..


Take care toodles!! Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~~

6 ideas:

cikcida
This comment has been removed by the author.
cikcida

tp xpe, insyaAllah nati financial kita baik.. =)same2 laa kite doakan. Amin

Aini Qamariah

hehe..tulaa..aku pun doa yg same utk semua kawan2 aku jugek... :)

sista_siska

aminn...

♥ G-Jã ♥

akak pun rase nak buat entry mcm ni... sbb slalu mengomel sorang2 dlm hati... why not kite share kan ? sbnrnyer sume org mengalami masalah yg same... tp akak dah nak masuk 30.. rase cam dah lmbt jer.. tp tak per... ade byk mase tuk berubah... tgu my entry soon... its all about money, work & satisfaction...

Aini Qamariah

tu laa kak...sedey giler kalau tgk poket tiap2 bulan.. :( tapi nak wat cemane kan..dah mmg camni gamaknyer...akak tulis laa...aini nak komen..ekekekekkeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...